Monday, December 31, 2007

om världen som en bättre plats

- Bara fint, kunde inte varit bättre.
Så svarade jag när en kamrat frågade hur det stod till med mig för ett par veckor sedan. Han försökte på alla sätt testa mig med att föreslå olika saker som borde kunna förbättras. Och det är klart, det mesta kan alltid bli bättre men 2007 har varit ett satans bra år. Ooops. Mitt stående nyårslöfte är att sluta svära. Det går sådär. Fast jag är nöjd. Numera lyckas jag rätt bra med att bara ta till kraftord när situationen verkligen kräver det.
För både mig personligen och världen i stort kommer också dåliga år att komma. Förhoppningsvis inte bibliskt sju i taget. För det blir bättre i stort och på sikt. Världen blir en bättre plats att leva på.

Under 2007 har arbetslösheten sjunkit markant i Sverige. Allt fler har ett jobb att gå till, lön den tjugofemte att betala skatt för och tjäna pensionspoäng på. Brottsligheten ökar förvisso i stort - MEN sjunker ibland annat i New York, Lund, Botkyrka och Malmö. Rökningen bland ungdomar har minskat. Sverige håller sig i toppskiktet vad gäller medellivslängd och spädbarnsdödlighet, men vad än roligare är - länder som Singapore, Tjeckien och Slovenien delar den svenska noteringen tre per tusen barn som dör under det första levnadsåret. Kuba har gått om USA i samma statistik. Det blir bättre och bättre.

Nästan alla nyheter från utvecklingsländer som når våra medier låter påskina att motsatsen skulle råda. Men faktum är att en positiv utveckling sker i världen. 1990 levde en tredjedel av världens befolkning på mindre än en dollar per dag. I dag är motsvarande siffra en femtedel. WHO presenterade i december tio av de största framgångarna som sker på hälsoområdet. Färre och färre dör av tuberkulos och hiv och i de allra fattigaste länderna ökar hälsan bland kvinnor och barn.

Just kvinnors hälsa och möjligheter till självbestämmande har visat sig vara centrala faktorer för utvecklingen. I länder där kvinnor förvärvsarbetar i hög utsträckning är produktiviteten avsevärt högre och lönenivåerna också generellt högre. Världsbankens jämförelser visar att kvinnors möjligheter till kontroll över sin ekonomi är ett av de viktigaste måtten på jämställdhet mellan könen.
Så vad ska jag lova i år? Och vad ska jag vänta mig av 2008? 2007 har varit ett fint år. Jag har allt jag behöver och vet att det provocerar att vara nöjd och belåten. Så jag lovar att fortsätta tänka positivt och hoppas att årets julklapp 2008 blir ett avskaffande av uttrycket ”det var bättre förr”.

No comments: