Monday, January 7, 2008

om bristen på såna som jag

Jag tillbringade en julvecka i Bjuv. Härlig ledighet med bland annat natursköna promenader, granhuggning, besök i fiskaffären och möten med nära och kära. Ändå kan jag inte låta bli att undra när jag går genom centrum: Är det hon? Kan han ha gjort det? De där kanske?

För vilka är de femton procent Bjuvsbor som i förra valet röstade på Sverigedemokraterna? Landskrona toppade Sverigedemokratrösterna, men Bjuv var tvåa i Sverige, en siffra som hamnat i skymundan. Och jag förstår inte vilka av alla dem jag växt upp med som det är som inte tror på människors lika värde och allas lika möjligheter oavsett bakgrund. Jag förstår inte, men jag kan se förklaringar. Analyser visar att såväl partiföreträdarna som väljarna ofta är unga, lågutbildade män.

Forskning visar att personer med lägre utbildning oftare uttrycker främlingsfientliga åsikter än andra och tillsammans med en handfull renodlade glesbygdskommuner hamnar Bjuv i absoluta botten vad gäller svensk utbildningsnivå. I landet som helhet har 21 procent av befolkningen mellan 25 och 64 år minst tre års högre studier i bagaget. I Bjuv är motsvarande siffra 7 procent. Samtidigt har dubbelt så många i Bjuv jämfört med riket som helhet lägre utbildning än nio års grundskola. Landskrona har dubbelt så hög andel befolkning med högskoleutbildning och avsevärt lägre andel än Bjuv med endast grundskola.

Den vanligaste utbildningen i Bjuv är högst tvåårig gymnasieutbildning, statistik som borde tyda på hyfsat goda yrkeskunskaper och hög andel befolkning i arbete. Men så är det inte. En omfattande analys visar dock att utbildningsnivån inte är enda avgörande faktorn för Sverigedemokraternas framgångar. Hög brottslighet, höga sjukskrivningstal och hög arbetslöshet påverkar också - faktorer som i sig också är korrelerade till utbildning och punkter på vilka Bjuv dessvärre inte ligger något vidare bra till på. Såna som jag, kvinnor mellan 25 och 30 med examen, finns det knappt i Bjuv.

En debattör menade nyligen att den viktigaste kombinerade samhälls-, demokrati- och jämställdhetsinsatsen som föräldrar kan göra är att låsa in sina döttrar om de knystar om att jobba inom vården. När dottern ändrat sig och i stället vill bli sophämtare, golvläggare eller flygtekniker kan hon släppas ut. Då är chansen stor att hon läser vidare, dubblar lönen och dessutom inte förtidspensioneras på grund av förslitningsskador. Till skillnad från gamlingar som varken är hjul- eller handtagsutrustade får sopsäckar nämligen väga max 15 kg. Så, kom igen Bjuvsbor, lås in döttrarna och övertala under tiden era arbetslösa söner att satsa på hemtjänsten.

No comments: