Tuesday, February 27, 2007

Apropå stilettlopp

För inte så längesedan var jag på traditionell studentsittning. Det sjöngs visor, skålades och vi serverades kall mat. Allt som det brukar vara, helt enkelt. En av diskussionsfrågorna i det lika traditionellt studentikosa sånghäftet lydde:

”Pest eller kolera, vad väljer du? Springa broloppet skitfull eller skitnödig?” De flesta valde skitfull. Själv skulle jag välja att inte springa alls. Springa ligger inte för mig. För övrigt är broloppet nerlagt.

Ett par dagar senare åkte jag tåg och bläddrade i en av de typiska glansiga månadsmagasinen som riktar sig till modemedvetna kvinnor. Döm om min förvåning när jag stötte på broloppets uppföljare – stilettloppet som i sommar ska äga rum i Kungsträdgården.

Enligt arrangören, det flotta månadsmagasinet förstås, är loppet en succé i hela världen. Spektaklet går till så att deltagarna måste ha på sig skor med minst sju centimeter höga och max 1,5 centimeter breda klackar. Sen gäller det att snabbast springa 100 meter i dessa. Prissumman är 100 000 att shoppa kläder för.

Förra årets vinnare av Berlin stiletto run vann på 12 sekunder, dock på en sträcka om 80 meter. Undrar om de som ställe upp var skitfulla. Eller skitnödiga. Kanske bådadera.

No comments: