Monday, March 5, 2007

om debatt för debatts skull

- Pappa, jag skulle så gärna vilja vara naken med en get precis som i filmen X.
Eller:
- Pappa, jag skulle så gärna vilja vara naken med ett barn precis som i filmen Y.

Skulle yttranden som dessa ha föranlett att pappan i fråga satte igång en debatt om huruvida sonen inom lagens ramar skulle kunna få sin önskan uppfylld eller ej? Knappast. Den folkkäre författaren till böckerna om Sune och Bert har dock olika syn på olika olagliga ting. Medan han sannolikt skulle ha hållit tyst om sonen ville ha sex med barn eller djur blev han plötsligt väldigt förstående när det kom till en annan olaglig handling: sexköp.

När den aktuelle sonen uttryckte önskemål om att vara naken med en kvinna var det som om pappan förstod. Sören Olsson säger sig bara vara en vanlig pappa som känner stor smärta. Dessutom påstår han sig vara emot sexhandel och prostitution. Han vill bara skapa debatt.

Hur ska vi tolka Olsson? Som en förstående pappa som känner stor smärta? Hell no, att vi ska.

Olsson ska tas för den han tydligt har visat sig vara, en man med den felaktiga uppfattningen att sex innefattande andra människor än en själv skulle vara en mänsklig rättighet. Det kvittar nämligen hur gärna sonen vill. Livet är inte rättvist, alla hittar inte någon att ha sex med när de har lust, utvecklingsstörd eller ej. Dessutom osar det unken kvinnosyn à la ”nån kvinna kan väl ställa upp” om Olsson. Ska vi gissa att han inte hade debatterat vilt om det var hans dotter som uttryckt önskemål?

Så, ska vi tro på Olsson när han påstår sig ”bara vilja skapa debatt” då? Jag skulle inte sätta en femtioöring på det.
Förra året gick krönikören Johan Hakelius till attack mot den utbredda debattlustan som tycks ha drabbat landet. Så fort någon blir ifrågasatt slår den ifrån sig, menade han. Den som ombeds förklara sig skyller ifrån sig och hävdar att den bara ville debattera.

- Nej, alltså, jag vill ingenting, jag ville bara sätta fokus på en mångfacetterad fråga, jag har ingen åsikt, jag ville bara debattera.

Aldrig mer en Bertbok i mitt hem. Inte för att Olsson vill sin son väl men för att han vägrar talar klarspråk. Om Olsson vill legalisera sexköp, varför gömmer han sig då ”i debatten”?

Snälla Sören Olsson, stå för om du är ute efter att ändra lagar. Stå för om du letar material till boken Berts sexuella bravader. Säg vad du vill, vad än det må vara. Jag är så trött på debatt.

1 comment:

Jenny said...

patriarkatet. vad har vi sagt? jag blir så förbannad. men jag har väl inget att säga till om. jag ska väl bara le och vara glad och tacka och ta emot och ställ upp i vått och torrt. och inte ställa några krav och förvänta mig motprestationer. usch. och fy.

sex - en manlig rättighet? eller vad vill herr olsson egentligen ha sagt? svårt att tolka det annorlunda.

nej. nu ska jag fortsätta jobba. undrar om nån kommer vilja ha sex med mig snart. för jag ställer ju alltid upp. givetvis.