Monday, February 26, 2007

om miljonären från grottan

Det är dags igen. Katalogerna gör morgontidningen dubbelt så tjock. Den som säger att boken är död och Internet har erövrat världen som enda kvarvarande informationskälla kan gå hem och lägga sig. Också i år kommer vi att köa natten till den 27e för att göra av med februarilönen.

Slående i årets kataloger är det digra utbudet av en, i Sverige ännu ganska ny och ouppmärksammad, grupp böcker. Den har smugit sig in under kategoriseringar som filosofi eller psykologi. I min favoritbokhandel i Bangkok hette hyllan self enrichment literature – självberikande litteratur. På den fanns böcker med fantastiska titlar. Ledaren i dig – hur du får vänner och makt och inflytande. Varför män inte har en aning och kvinnor alltid behöver fler par skor. Hur du slutar oroa dig och börjar leva.

Länge trodde jag att det var en icke-typisk svensk grej att läsa kvasipsykologiska böcker och drömma om lycka och framgång. Som jantelutheraner skulle vi inte gå på titlar som Hur du blir miljonär på en minut. Men döm om min förvåning.
För några år sedan blev en viss typ av självmotiverande böcker ändå populär hos oss. Bokserien som började med Män är från Mars, kvinnor är från Venus har sålt tills hyllorna gapat tomma. Nyss nämnda sägs finnas i var femtonde svensks bokhylla. Författaren John Gray behöver inte läsa miljonärsboken.

Jag bläddrade i den en gång. Jag fick ont i magen. Den ville lära mig att jag måste respektera när mannen drar sig tillbaks till grottan/sporten i tv-soffan/mecka i garaget. I gengäld skulle jag få nedfällda toasitsar, slipade köksknivar och, sist men inte minst, löfte om att mannen ska lyssna tålmodigt när jag berättar något och inte snegla på klockan. Tack som fan, John Gray.

På kurs för ett tag sedan träffade jag en norsk kvinna som undervisar på en universitetskurs i genusvetenskap. Hon berättade att hon har märkt att källkritik är en del som måste lyftas fram tydligare i utbildningarna numera. Information hämtad från Internet används allt för ofta av studenterna utan att de för den skull granskar avsändare och budskap. Därför uppmuntrar hon sina studenter att aktivt själva söka litteratur och att kritiskt granska densamma. Och valet är lika viktigt som slutsatserna, det funkar inte med vilken reabok som helst:
- Alla som använder John Grays böcker får underkänt. Han kan stanna i sin grotta.

No comments: