Monday, December 1, 2008

om hacka-ambivalens

Hacka eller inte hacka på Linda Rosing - det är frågan som de lärde knappast tvistar om. Inget särskilt viktigt spörsmål kan tyckas. Men ändå tycks det angå så många. Alla läser hennes blogg. Och lika många som vill dejta henne vill hacka på henne. Men oavsett svaret. Jag bara undrar: HUR försörjer sig kvinnan? Går det verkligen att bli rik på att blondera sig, förstora brösten och stava sämre än jag gjorde på mellanstadiet?

På tidningen Mamas hemsida redovisas Lindas dagsschema. Två timmar på förmiddagen läser hon e-post och "styr upp möten". I sin blogg skriver hon att alla borde unna sig lyxiga skönhetssalongsbesök nu när det är höst. Det "känns det alltid lite lättare om man unnar sig sånt" skriver hon.

Jag tror att massor av ensamstående mammor skulle hålla med. Men jag tror också att deras hektiska undersköterskejobb och kassa ekonomi knappast tillåter ögonbrynsfärgning eller powerwalk mellan åtta och tio på morgnarna.

När sonen kommer hem från skolan lagar Rosing middag åt honom. I övrigt förefaller det som om Rosing lever någon form av hemmafruliv i singeltappning. Jag förstår inte hur hon betalar hyran och räkningarna. Hon är ju ensamstående mamma. Enligt Ratsit är hon skriven på Hagagatan i Vasastan vilket knappast kan vara gratis. Jag vill veta vilken haken är!

Och jag behöver inte undra länge innan en god vän upplyser mig efter att ha sett Rosing förklara i tv att hon tjänar nära 80 000 kronor i månaden på sin blogg. Svaret på frågan blir: inte hacka. Hur skulle jag kunna göra så mot nån som tjänar så mycket mer än jag på så mycket mindre jobb än jag utför? Vad gör jag på ett kontor i snitt tio timmar om dagen medan Linda powerwalkar?

Så Linda Rosing, jag söker härmed jobb hos dig. Jag skulle kunna effektivisera din vardag hur mycket som helst. Jag börjar med att korrläsa blogginläggen. När vi powerwalkar tillsammans på morgnarna övar vi samtidigt bokstavering av krångliga ord.

No comments: