Monday, November 24, 2008

om matchning

För den som söker en partner utger sig Internet för att vara fullt av singlar av alla tänkbara varianter. Sagt och gjort. Jag signar upp mig på den rekommenderade sidan Match.com och ägnar säkert minst en timme åt att värdera påståenden och kartlägga min personlighet för att jag ska kunna matchas.

Husdjur, dryckesvanor, frukostpreferenser, hårfärg – allt ska dissekeras. Jag måste även beskriva hur jag ställer mig till företeelser som pengar, piercing, nakenbad, tatueringar och erotisk konst. Jag kan välja att specificera att jag söker en partner i den så kallade intelligenseliten. Hur Match.com sållar fram dessa individer är oklart. Majoriteten punkter är fullkomligt oväsentliga för mig i partnerjakten men sidan tillåter mig inte att söka förrän allt är ifyllt.

Så när jag äntligen är klar letar jag upp matchningsfunktionen och knappar förväntansfullt in mitt egentligen enda absoluta grundkrav ”feminist”. Datorn jobbar snabbt och vips visas svaret på skärmen: ”Vi hittade inga medlemmar för den sökningen – men låt det inte hindra dig. ”

För säkerhets skull söker jag på hela åldersspannet. 18 till 105, here we go! Då får jag en matchning på en ung man som söker betydligt yngre kvinnor än jag. Lägg till detta att ungefär 300 000 svenska singlar sägs vara aktiva på Match.com. Och att vi schablonmässigt kan anta att hälften är män. En av hundrafemtiotusen vill aktivt definiera sig som feminist – en.

Må sökresultatet vara talande endast för dem som reggat sig på sidan. Vi kan ju tänka oss att feminister håller sig från dejtingsidor. Men vad i helvete tur och retur menar Match.com med att det här sökresultatet inte ska hindra mig? Vad vet deras Vd Johan Siwers om hur det är när ojämställdheten dagligen hindrar en? Han säger sig inte ha haft anledning att nätdejta själv. Kul för honom. Grattis.

Vad Match.com sannolikt försöker säga mig är att jag bör bli en klämkäck tjej som rättar in sig i könsrollsledet, basta. Äta ojämställdhet till frukost resten av mitt liv. Låt bara inte det här hindra mig. Män mellan 28 och 32 är i vilket fall inte hindrade av att de INTE är feminister. Inte de som söker en partner på Match.com i alla fall. Män kör på för det får män göra. Män måste erövra, säger Oprah och Dr Phil. Så män får tuppa sig medan kvinnor förväntas tona ner sig. Det rådet fick en bekant när hon hade reggat sig på en betaldejtingsida, tona ner sig. Det enda jag ska tona ner den här veckan är mitt engagemang på Match.com.

5 comments:

Johan Siwers said...

Det tristaste som finns är användare som inte gillar det vi gör. Om du orkar och vill så uppskattar jag alltid feed back. Via din blogg, som här, eller direkt till mig!

Mvh,

Johan

Anonymous said...

Testade du att söka efter kvinnosaksman eller jämställdhetskämpe också? Det hade kanske gett fler träffar!

motvalls said...

Hej Johan!
Hoppas du läser det här för du lämnade inga kontaktuppgifter. Jag har inte påstått att jag ogillar det du gör. Men jag förstår om du tolkar mig som kritisk. Jag har dock till och med betalat för tjänsten du erbjuder så du bör inte vara helt missnöjd med mig.

Vad jag ifrågasätter är att allt på sidan känns så stereotypt, något som faktiskt delvis beror på de rubriker och frågor som finns i själva upplägget. Ett exempel. Ni skriver att tjejer föredrar mail. Det är schabloniserande.

Ni kan naturligtvis inte hjälpa om män inte väljer att beskriva sig på sätt som tilltalar mig. Men det känns inte heller som om upplägget uppmuntrar till så mycket mångfald. De företeelser användarna förväntas tacka ja eller nej till känns som plockade ur luften. Jag menar, vad de flesta män som jag matchas med skriver är att de vill finna en spontan, självständig och självsäker tjer och men att deras liv bortsett singelskapet är perfekt. Det blir lite enahanda, om du förstår. Alla hamnar i samma intetsägande fack. Det skulle sidan kunna bidra till att göra bättre!

motvalls said...

Pascal, låt mig redovisa resultatet.

Sökord kvinnosaksman: Vi hittade inga medlemmar för den sökningen – men låt inte det hindra dig.

Sökord jämställdhetskämpe: Vi hittade inga medlemmar för den sökningen – men låt inte det hindra dig.

Anonymous said...

Jag håller med om mycket i ditt blogginlägg. Gillar tex inte att man kan välja bland ord som "makt", "intelligenseliten" som ska beskriva vad man gillar eller söker.
Däremot behöver det absolut inte det faktum att du inte får någon träff på ordet feminist betyda att det inte finns några killar som "är" feminister (tror jag i alla fall :-)