Monday, September 1, 2008

om manlighet

Jag är tvungen att ta upp mobilen och dubbelkolla vilket datum det är, men nej, precis som jag misstänkte har jag inte blivit senil. Det är inte första april. Det är mitten av augusti. Men den så kallade nyheten som precis lästs upp i radio skulle helt klart platsa som ett aprilskämt.

En man från Hjo har fått föras till sjukhus med livshotande stickskador efter att han och en kamrat stuckit potatisskalare i magen på varandra. En lek som går ut på att uttrycka manlighet har gått för långt. Sägs det.

Nyhetsuppläsaren hävdar att leken är vanlig på Internet. Det tror jag inte på. Det är svårt att sticka köksredskap i magar med e-post. Och om potatisskalarkrig förekommer i dataspel är det i vilket fall tämligen ofarligt i den virtuella formen. Anmärkningsvärt är också att polisen i Skaraborg uttryckligen i en kvällstidning visar viss förståelse för den så kallade leken. Polisen säger att "från att visa sin manlighet genom att springa naken genom stan eller bränna av delar av håret, har det gått till att man testar att sticka en kniv eller potatisskalare i den andra."

Jag tappar hakan. Eller kanske förståndet. Ingen jag känner har så vitt jag vet bränt av något hår medvetet. Jag vet förvisso en av mina vänner som en gång sprang naken till Statoil men jag tror att det handlade om vadslagning snarare än manlighet.

För unga män som känner ett behov av att bevisa sin manlighet har jag ett flertal förslag som kommer att uppskattas i vida sammanhang och hyllas världen över. Ta ut halva föräldraledigheten. Slå inte din fru. Utför hälften av det obetalda hemarbetet på fritiden. Säg ifrån högt och ljudligt när någon i din närhet behandlas illa. Säg till med särskilt eftertryck om någon säger något nedlåtande mot en kvinna. Det är dags att kompensera för all macho-manlighet.

Så här efter att potatisskalarstoryn stötts och blötts i diverse olika sammanhang undrar jag om en sådan berättelse tillfredsställer vårt behov av första-april året runt. Något nära på overkligt och helt klart märkligt att skratta åt mitt i kriget i Georgien och nederlag i OS. Som en ding ding värld.

Men vad är en nyhet egentligen? Är potatisskalarstoryn en nyhet? Jo sannolikt. Ny så det förslår. Åtminstone för oss som inte leker så mycket på Internet. Den stora frågan som jag fortfarande funderar på är: varför inte äppelurkärnare eller stekspade? Varför just potatisskalare?

No comments: