Monday, January 14, 2008

om en ny marknad för Ikea

För några år sedan initierade en av mina vänner lerpysselkväll. Jag var inte helt övertygad om att det var en bra idé utan förutspådde rastlöshet och uttråkning. Kvällen slutade oanat med att vi entusiastiskt skapat varsin uppsättning figurer till en julkrubba. I min variant var alla djur: de tre vise ormarna, jungfru Pingvin och Jesuspaddan bland andra. Krubban invigdes under högtidliga former några veckor senare då figurerna bränts och målats för att placeras på pianot i sand, mossa och med en silvrig stjärna glittrande.

Jag visste det inte då, men har senare förstått vilken enorm marknad julkrubbeindustrin har. Fontanini är världens största krubb-producent och säljer krubbor i alla tänkbara storlekar och former. Mest populära föremålet 2007 var den numera slutsålda ”Joan herdinnan”, en decimeterhög figur med fromt ansiktsuttryck och ett får i famnen.

En av de vanligaste frågorna företaget får lyder: Sitter Jesus fast i krubban? Men Fontanini kan lugna köparna: Alla Jesusar är löstagbara, oavsett om du köper tiocentimeterskrubban eller trädgårdsvarianten i naturlig storlek.
Googla julkrubba och låt dig förvånas. Det finns Hello Kitty-krubbor, pappkrubbor, krubbor som ryms i ett valnötsskal, speldosekrubbor, täljstenskrubbor, kokosnötskrubbor, bananfiberkrubbor och naturligtvis krubbor där alla figurer är katter, ugglor, japaner, björnar eller tomtar. Så här runt tjugondag Knut är jag säker på att din favorit reas.

Men det finns de som är konservativa och inte säkert skulle gilla indianvarianten eller min Jesuspadda. Under hösten uppmanade senatorer i Italien till bojkott av Ikea. Anledningen? För att Ikea inte saluför julkrubbor.

Mig veterligen är Ikea inget public service-företag med uppgiften att serva folket med politiskt utvalda varor. Å andra sidan kan jag tänka mig att Ingvar Kamprad tillbringat julhelgen med att fila på krubbförslag. För visst skulle det ge goodwill — och intäkter. Själv fantiserar jag om en krubba där stallet är småländskt rött med vita knutar med Josef och Maria i blågula kläder och Jesus-Ingvar löstagbar i en Eketorpsoffa i miniatyr.

För Ikea-varuhusen skulle en krubbsatsning antagligen innebära en helt ny avdelning. Krubbor formgivna av olika designers för att tillfredsställa olika marknader. När julen är över kan hyllorna fyllas av bönemattor, buddhistiska andehus och nyårsgirlander specialdesignade för alla religioner. Så kan italienarna åter blidkas.

Själv funderar jag på organisationen Amostrusts genialiska krubba som tillverkas av snickare i Palestina. I den når vise män och herdar inte stallet eftersom en betongmur står i vägen.

No comments: