Sunday, October 21, 2007

om att vara rik

Jag hör till jordens rikaste 15 procent. Det är åtminstone vad hemsidan Global Rich List, globala rikedomslistan, räknar ut på ett kick när jag fyllt i min månadslön. Så ställs den lätt provocerande frågan: Var du rikare än du trodde?
Svårt att svara på. Klart att det låter väldigt bra att tillhöra övre halvan och dessutom ligga högt upp. Samtidigt är jag väl medveten om att jag knappast är någon höginkomsttagare. Så jag jämför med Statistiska centralbyrån för att se hur det ser ut i ett svenskt perspektiv.

Det är krångligt att tolka och dra tvärsäkra slutsatser av statistik. Med tanke på min utbildning ligger jag under medel, troligen för att jag ännu är ganska ung. Men jämför jag med genomsnittssvensken tjänar jag redan en bra bit mer.
Tydligast syns det i en jämförelse med vad en svensk kvinna i snitt drar in per månad. Då känner jag mig betydligt rikare än jag trott.

Ändå tjänar jag som kvinna i min yrkeskategori fortfarande bara 87 procent av vad motsvarande man gör. När jag inser det känner jag mig inte fattig, inte lurad, men faktiskt aningen snuvad på konfekt. Tretton procentenheter är långt ifrån obetydliga när det gäller pension, sjukersättning och förstås för att få varje månads budget att gå ihop.

När SCB jämför lönerna i Sveriges tio vanligaste yrkesgrupper täcks 43 procent av alla kvinnor och 34 procent av alla män in i jämförelsen. I nio av de tio yrkesgrupperna tjänar män mer än kvinnor. Bara i gruppen grundskollärare tjänar svenskar lika mycket oberoende av kön. I gruppen vårdpersonal som är starkt kvinnodominerad tjänar män ändå i snitt en hundring mer i månaden.

Allt är relativt. Kvinnors insatser och lärdomar relateras till mäns, är aldrig samma eller lika, alltid lägre värderade i det stora. Vi är rika på erfarenheter, vänner, kunskaper och färdigheter. Det är det som gör att kvinnor ofta får höra hur duktiga och oumbärliga de är, hur bra det är att de kan ställa upp efter stängning, hur mycket det där lilla extra betyder. Inte nog med att ansträngningarna på det betalda arbetet inte syns i lönekuvertet, kvinnor jobbar dessutom 14 timmar mer obetalt än män varje vecka. Faktum är att forskare kunnat visa att medan mäns puls sjunker när de beger sig från jobbet stiger kvinnornas. Då börjar det andra passet, det obetalda.

Var jag rikare än jag trodde? Kanske i det globala perspektivet där jag får veta att jag för en femtiolapp kan bära hem 15 ekologiskt odlade äpplen till mitt kök - eller köpa 25 äppelträd till bönder i Honduras. På hemmaplan är jag fortfarande i väntan på rättvisa, frihet och bröd. Allt är relativt.

No comments: