Friday, January 12, 2007

om att starta eget

Här kommer jag, nybakad ekonom. Tror jag startar egen bank. Kandidat i litteraturvetenskap var det här. Startar eget förlag på studs. Hon där borta är läkare, håller på att starta eget akutsjukhus. Låter det osannolikt och kanske lite komiskt? Kanske inte ens önskvärt.

Ska vi tro en känd ekonomiprofessor borde vi inte skratta utan klappa händer. Högutbildade vill helst av allt få en anställning efter studierna, näst därefter fortsätta att studera och i sista hand bli företagare. Professorn ser faror med studenternas inställning och Sveriges regering har hakat på. Om den förra regeringen predikade omsorg, förkunnar den nya, företagande som lösningen på många problem.

Vad som ofta glöms bort i hyllandet av ivriga bävrar är att de flesta anställda har betydligt större ekonomisk trygghet än företagare - och för de flesta är det prio att kunna betala hyra, studielån och mat. Medan en anställd som förlorar jobbet oftast har rätt till a-kassa och kan byta jobb för att utveckla karriären är det betydligt krångligare som företagare. Inte nog med att egenföretagaren personligen i många fall har tagit en stor ekonomisk risk - den som blir sjuk eller går back har ett svagt och stormaskigt skyddsnät.

Otaliga är de fotterapeuter, taxichaufförer och pizzabagare som fått starta-eget-lån för att den lokala arbetsförmedlingens statistik ska förbättras. Ganska många av dem måste jobba på julafton, oroar sig för pensionen och har en klump i magen varje gång det kommer en räkning.

Nu startas kvalificerade yrkestutbildningar i företagande. För egen del associerar jag till många av dem jag mötte under min studenttid. Oftast var de ekonom- eller ingenjörsstudenter och när jag frågade vad de ville bli när de växt ur sparkdräkten svarade de så gott som rutinmässigt ”starta eget”. De hade sällan någon aning om inom vad och de kunde inte specificera sin kompetens eller beskriva några affärsidéer.

Med examen i hand inser de flesta att det kan vara en bättre idé att jobba ett tag, lära sig något på en etablerad arbetsplats, för att senare komma på en bra idé och starta eget. Det är nämligen idén som är grunden, har du den där superbra idén, då jävlar.

För min del tror jag inte att en framgångsrik entreprenör måste vara universitetsutbildad och jag är ganska säker på att många akademiska examina inte utgör nån vidare bra bas för företagande.

Jag vill också ha eget. Eget lönekonto med säkrad utbetalning den tjugofemte, en bra egen pensionsförsäkring och minst fem egna semesterveckor. Utöver det har jag inget emot att jobba som företagare.

No comments: