Monday, May 18, 2009

om totalvikt

Den brittiska varuhuskedjan Marks & Spencer tänkte ta mer betalt för underkläder i större storlekar än små. Företaget hävdade att materialåtgången motiverar ett högre pris. DD-kupa och uppåt kostade för ett ögonblick två pund mer än övriga.

Men upprörda protester lät inte vänta på sig. Facebookprotestgrupper bildades. Det hotades med folkstorm på årsstämman. Och företaget vek sig för den storbystade massan. Inte nog med att de sade förlåt i helsidesannonser med ursäkten ”we boobed”. De ger just nu 25 procent rabatt på de stora bh-storlekarna.

Men faktum är att Marks & Spencer av mina efterforskningar att döma låg helt rätt i tiden med sitt försök att höja bauta-bh-priserna. Trenden att låta stort kosta mer syns på flera håll. Flygbolagen börjar låta överviktiga betala för två stolar. Till och med forskarna ger tummen upp.

De har nämligen visat att överviktiga bidrar mer till växthuseffekten än smala. Det går åt mer energi och därmed mer bensin för att transportera tjocka människor visar det brittiska forskarteam som vi lätt kan misstänka är delfinansierat av Marks & Spencer.

På sjuttiotalet var drygt tre procent av britterna överviktiga. År 2010 kommer siffran att ha stigit till 40 procent. Ökningen i enbart matförbrukning har lett till osannolika 270 miljoner ton växthusgasutsläpp. Sådana siffror indikerar att det här är mer än ett problem som löses av slentrianbantande brittiska kvinnor.

Jag hör till dem som utan att skämmas jublar över flygstolsförslaget. Inte en enda gång när jag flugit har jag bett om att få dela med mig av mitt stolsutrymme med någon tre gånger så stor som jag själv. Ändå har min plats ofta inskränkts av personer, inte sällan iklädda svettig syntetskjorta som klibbar mot mig när de somnar, som ogenerat breder ut sig, snarkar och nästan välter över mig.

Förslagen (ja kanske blotta tanken på dem, enligt vissa) tangerar diskriminering. Men så är ju världen heller inte rättvis. Var sjätte person, en miljard människor totalt, är trots allt överviktig.

Jag har länge lobbat för införandet av totalviktsprincipen på flygplan. Idén är lika simpel som genial. Varje passagerare tilldelas i storleksordningen 110 kilon. Det som blir över när vi vägt in oss själva kan vi ta med i bagage. Allt över 110 får vi betala för.

Medelsvensken väger 85. Det ger 25 prima kilon resväskinnehåll att förfoga över. För egen del betydligt mer. För andra kanske bara träningskläderna får följa med som en påminnelse om att det faktiskt är dags att komma i form.

No comments: