Monday, May 4, 2009

om grillos över stan

Jag har tygskor som sjunger på absolut sista refrängen. Båtarna lyfts ner i kanalerna. Vi trängs runt solglasögonställen på Åhléns.

Svenskarna kastar av sig vinterpälsen och beger sig i samlad tropp ut i parkerna. Nu luktar det grill överallt. Nu grälar par offentligt. Nu ska svensken leva loppan. Åtminstone tills i september.

Jag ska ta mig från en middag till en fest en lördagskväll sent i april. Tar bussen men hoppar av efter två hållplatser och åker taxi. För jag orkar inte med den skränande alltför lättklädda folkmassan på bussen. Jag vill komma fram nu. Utan att behöva ta del av mer privatlivsdetaljer än jag önskar. Vill lika lite höra om fulla medelålders pars fattiga sexliv som jag uppskattar folks gastroskopistatusuppdateringar på facebook.

Synen från tunnelbanan dagen innan är kvar på näthinnan: tre tonårstjejer i hissen vid Skanstull. Två vaktar dörrarna medan den tredje bredbent stående, kissar i hissen. Kul. Jättekul. Speciellt kul för alla med barnvagn/vovve/rullstol/trasiga knän som rimligtvis inte har nåt alternativ än att åka urinhiss. Inte undra på att folk skaffar bil.

Svenskar är snyggast i världen. Svenskar har framför allt bäst förutsättningar. Därför tycker jag också att svenskar borde uppföra sig därefter. Till exempel genom att ta sitt ansvar för att inte lukta eller bete sig illa offentligt.

Vårt materiella välstånd är överväldigande. Vad är det då som gör att vi är så pinsamma så fort det vankas sommar? Det kan tyckas lite sött med de resovana norrlänningarna jag mötte på ett flyg från Thailand i fjol, de var häpna, på gränsen till rörda, över att få en tygpåse med strumpor, tandborste och tandkräm i fickan framför sig i planet. Jag har säkert åtta par såna där usla frottéstrumpor i en låda hemma. Tänkte jag. Men jag hade överseende med dem. Vilket jag inte hade med de svettstinkande grannarna till höger som i vindbyxor, uppknäppt skjorta och rödbränd bringa försåg sig av gratisspriten.

Det är nåt med semesterbeteendet som gör att jag redan längtar en aning till ett kyligt oktober. Båtarna lyfts ur kanalerna. Vi ställer tillbaka klockorna, grillen och trädgårdsmöblerna. Vi rattar in vintern.

No comments: