Monday, January 5, 2009

om att lova att välja

Då är det bara att verkställa. Sätt igång. Första måndagen på ett nytt år – vad kan vara mer ångestbringande? Nyårslöftena ska omsättas i handling. Skinkan och knäcken ska svettas bort på gymmet. Vi ska våga kolla kontoutdraget för att se hur lång januari kommer att kännas.

Förra året vid den här tiden hade jag bestämt mig för att jag skulle resa mycket under 2008. Det gjorde jag också. Jag besökte åtta länder. Höjdpunkten bland de besökta platserna var nog Jerusalem. Men det hände så mycket mer, sånt som varken kunde uttryckas i löften eller förutspås. Under 2008 började jag så sakta att springa, lärde mig allt som tål att vetas om vägglöss, besökte över hälften av Sveriges residensstäder och vann ett fint pris för andra gången i rad. Det var ett spännande år med massor av nya erfarenheter, helt klart.

Men nu är det dags att blicka framåt. Och finanskrisen till trots tyder inget på att 2009 kommer att bli ett mindre händelserikt år. Vad ska du till exempel göra den sjunde juni? Själv ska jag rösta. I en EU-omspännande undersökning svarade endast två procent av de tillfrågade rätt på vilken månad valet till EU-parlamentet ska hållas. Så lägg datumet på minnet om du inte redan kände till det.

Under fyra dagar röstar alla EU-länder fram ledamöter till vår gemensamma församling där 18–20 svenskar sedan får ta plats. Det är förstås en stor apparat att arrangera. På landsbygden i Thailand gick det utmärkt för den forne premiärministern Thaksin att köpa röster för en kossa eller en get. I Bangladesh förra veckan var det tio kronor och en sari som gällde i landets första val. Det är egentligen inte så svårt att förstå utifrån den situation som många lever i. Varför inte tjäna en hacka om du ändå inte hade tänkt rösta eller inte bryr dig? Men det faktum att ca 70 procent av de röstberättigade faktiskt tog sig till vallokalen i Bangladesh inger hopp. I ett land som ofta hamnar i absoluta botten vad gäller korruptionsindex vill trots allt många tro på att förändring är möjlig.

Så om jag ska skicka med mig själv och mina läsare några klämkäcka lärdomar från det föregående året in i 2009 blir det följande tre: För det första, hångla mer när tillfälle ges. För det andra, gå på fler fester och ät middag med vänner oftare. Och för det tredje, ryck på axlarna lite oftare – alla strider måste inte utkämpas. Men du, glöm inte gå till vallokalen.

No comments: