Statens järnvägar ändrar sina biljettpriser. Det gör de lagom mellan varje gång jag åker tåg längre sträckor. När det kommer till helgresor och semestrande är jag en flygande miljöbov som faktiskt vägrar skämmas med tanke på hur usla alternativen är.
Kom inte och påstå att tåg och flyg tar lika lång tid dörr till dörr Stockholm-Helsingborg. Det gör det inte. Arlanda express är supersnabb - och miljövänlig. Flygbussarna väntar in försenade flyg på alla landsortsflygplatser.
När däremot tåget är sent så att en anslutning missas får resenärerna på sin höjd numera ett så kallat ombokningsvärde. För att kunna utnyttja det måste en bokningsavgift betalas. Nu lanseras nämligen det så kallade rörliga grundpriset.
På traditionellt SJ-manér innebär det i praktiken mindre service för mer pengar. Den någorlunda billiga biljetten har blivit en ulv i fårakläder med sina flexibilitets-nivåer. Nivåerna utgör en tät djungel som kräver machete och minst dubbla högskoleexamina för att ta sig igenom. Det är som tysk grammatik - det finns minst lika många undantag som regler.
Under tillvalet komfort kan sittplats väljas. För den som inte vill stå Malmö-Norrköping alltså. Alla som vill stå: räck upp handen nu. Nähä, ingen. Då plussar vi på 45 kronor på biljetten.
Tillvalet flexibilitet erbjuder olika varianter av ombokning och återbetalning. Att ha en ombokningsbar biljett gör den dubbelt så dyr på sträckan Stockholm-Mora. Lika enkelt att köpa en ny biljett om nåt ändras.
Som om SJ:s ordvrängaravdelning inte haft tillräckligt många skrattanfall när de hittade på nya termer har det gamla ohederliga auktionsför-farandet fått renässans i SJ-tappning. Sex timmar innan avresa vinner högsta budet. Superpraktiskt för oss som ska med ett morgontåg och samtidigt har ett jobb att sköta, en tid att passa och en sömn att sova. Hinner vi trots allt vakna i tid gäller det att skynda till stationen. 30 sekunder innan avgång stängs tågdörrarna från och med februari.
Har SAS köpt SJ? Så tydligt känns styrningen av oss till det klimatkassa flyget. Speciellt i Sydsverige är priserna så fördelaktiga att jag trots två månaders framförhållning kommer undan med halva tågpriset på flyget för att ta mig hem i påsk.
Det är visst svårt att driva tågtrafik. Och det är solklart att kunden aldrig har rätt. Passagerarna tycks snarast vara det största hindret. Mitt förslag: Stäng tågdörrarna för gott. Kör fram och tillbaks mellan stationerna utan passagerare och se om tiderna hålls. Det är lugnt, det kommer inte att bli protester. Snabbare än SJ hinner stänga dörrarna kommer ett nytt lågprisflyg ha börjat trafikera just din sträcka.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment