Monday, June 15, 2009

om att välja

I riksdagsvalet 2006 jobbade jag i ett miljonprogramsområde där många av de röstande näppeligen kunde se skillnad på Social och Sverige när de plockade röstsedel. Härom veckan var jag valförrättare i raka motsatsen – nåt slags krav-svanen-märkt valkrets som nådde ett jämförelsevis strålande valdeltagande på 56 procent. Om alla eko-bomull-rädda-mitt-mögliga-badhus-människor där hade fått välja skulle miljöpartiet styra Europa. Till min stora förvåning och glädje syntes också flera medelålders män målmedvetet stega in i vallokalen viftande med en fi-valsedel i handen. Det kan finnas hopp om mänskligheten.

Finast var dock de nyblivna svenska medborgarna som stolt klätt upp sig för att rösta – kanske i sitt första demokratiska val någonsin. Inte för att det vimlade av såna i just pretto-eko-viting-genus-medeklass-området där alla bor i k-märkt bostadsrätt. Men ändå.

När jag själv skulle förtidsrösta på Kulturhuset lördagen innan valdagen mötte jag både paret Bildt och paret Reinfeldt. De stod och sålde sig utanför Åhléns. De var uppklädda och desperata. Men inte på något sätt så betagande som de nya medborgare som andaktsfullt lät sig fotograferas framför svenska flaggan med röstkort och valkuvert i handen.

Den 14 juli tar de plats. 736 folkvalda företrädare för närmare 500 miljoner människor varav 375 röstberättigade från totalt 27 länder. Det är mäktigt. Och det är glädjande att svenskarnas valdeltagande ökade med ungefär sju procentenheter. Speciellt värmer det att se statistiken för Bjuv, min gamla hemkommun. I valet 2004 röstade knappt var fjärde röstberättigad bjuvsing. Förra söndagen gick var tredje till vallokalen. Det är en ökning med 7,7 procentenheter. Och det är finare än så. I jämförelse med det senaste riksdagsvalet då 15 procent av de röstande valde att lägga sin röst på ett främlingsfientligt parti gjorde nu endast knappt var tionde så. Det går framåt ibland.

Huvudsaken är förstås att rösta överhuvudtaget, att föra sin talan. Sen kan vi tycka olika, annorlunda. Det gjorde män mellan 20 och 30. De röstade pirat. De struntar i om deras mormor har hemtjänst och om det finns kollektivtrafik. Bara de får sitta vid sin dator och titta på gratis nedladdad porr. Helt okej för mig. Sitt där. Bara ni inte gör anspråk på skattefinansierad sjukvård när ni drabbats av musarm.

No comments: