Monday, October 6, 2008

om att ha sitt eget räddningspaket

Jag har slutat läsa ekonomidelen. Den brukade vara min favorit. Men de senaste månaderna har den bytt skepnad. Den konkurrerar med dödsannonserna efter att den gick över till att enbart skriva runor över amerikanska banker, svenska villaägare och småföretagare. Likt kvällstidningarnas kändisspaningar kartläggs den så kallade finanskrisens nyckelpersoner. Alla må de vila i frid.

Det är förstås lite deppigt. Speciellt för mig som i våras köpte lägenhet i en hundra år gammal arbetarlänga med direktverkande el. Så jag önskar att ekonomidelen åtminstone delvis ägnade sig åt privatekonomi på högre nivå än test av svindyra regnställ. I brist på annat ser jag ingen annan råd än att lansera ett eget räddningspaket.

Ät höstmat. Rotfrukter är billiga och galet goda om de rostas i långpanna med olivolja, italiensk salladskrydda och örterna du frös in i somras. Gör rotfruktsbaserade matlådor istället för att luncha på den sunkiga lunchserveringen som ändå bara serverar förtäckt transfett och glutamat. En bra tumregel är fyra dagar låda, en dag schysst restaurang. Sänk värmen hemma och spara el. Vetevärmare och goda vänner på hembesök kompenserar. Investera för all del i sköna innetofflor och ett mysigt duntäcke. Ibland är det ju faktiskt nödvändigt att satsa en krona för att tjäna två. Säg upp det dyra gymkortet och börja höstpromenera eller springa istället. Titta på tvprogrammet lyxfällan varje vecka. Det avskräcker från korkade inköp.

Om något du köpt i mataffären inte lever upp till dina förväntningar – maila och berätta det för tillverkaren. De skickar mer än gärna värdecheckar som kompenserar för att du ska köpa deras produkter igen.

Frågan är om det är berättigat att behålla dagstidningsprenumerationen. Jag har i vilket fall börjat bekanta mig med kulturdelen för att tänka positivt. Nu ska jag ju bo i min hundra år gamla lägenhet några år. När jag vill flytta har det säkert blivit högkonjunktur igen. Och de som bodde här när huset stod nytt som första arbetarbostäderna med inomhustoalett har säkert klarat av värre saker än en ränta på sex procent.

För hundra år sedan var Sverige i nivå med Ghana vad gäller mått som barnadödlighet och BNP. Idag är det bara Island som ligger bättre till än Sverige på båda punkter. Länderna som slår oss på någon av de båda punkterna är ganska många. Det lär fortsätta att gå upp och ner. Och om hundra år är jag antingen död eller Sveriges äldsta levande.

No comments: